Over ons onderwijs
Spel is essentieel voor kinderen. Jonge kinderen leren door de werkelijkheid na te spelen. Spelen is hét middel om kinderen vaardigheden en kennis op een betekenisvolle wijze aan te reiken, spel verandert zo in spelend leren. Voor oudere leerlingen ligt het accent op het onderzoeken van de werkelijkheid. De activiteiten die hierbij passen zijn voornamelijk terug te vinden in de themahoeken.
Betekenisvol leren
Door goed aan te sluiten bij het ontwikkelingsniveau en de belevingswereld van de kinderen in de verschillende leeftijdscategorieën, wordt het leren betekenisvol.
Na de instructiemomenten vindt de verwerking plaats. Het leren is gericht op het dagelijks leven van de leerling.
Ontdekkingsgericht
Kinderen leren het meest door zelf ervaringen op te doen. Door bijvoorbeeld de natuur in te gaan, plantjes te verzorgen, te handelen en te spelen, te knutselen, te bouwen. Zo wordt spelenderwijs de creativiteit, oplossingsgericht denken, inlevingsvermogen en eigen verantwoordelijkheid op een uitdagende wijze gestimuleerd. Bij ieder thema horen uitstapjes in de nabije omgeving om te ontdekken hoe het er in het echte leven aan toe gaat.
Spelenderwijs
Bij o.a. het vakgebied rekenen kunnen de doelen van de les omgezet worden in spelvorm. De spelletjes worden onder begeleiding uitgevoerd. Het kan een spel zijn waarbij het hele lijf wordt gebruikt of b.v. een rad van fortuin, een sjoelbak of spelbord. Het kan zijn dat de activiteit buiten plaats vindt.
Ieder zijn talent
Ieder kind heeft een talent maar niet alle kinderen zijn zich daarvan bewust. Soms weten ze van zichzelf wel dat ze ergens goed in zijn of dat iets ze gemakkelijk afgaat. Voor het zelfvertrouwen en je competent voelen, vinden wij het belangrijk om kinderen bewust te maken van hun eigen talenten én de kwaliteiten van een ander. Samen met ouders willen wij de talenten van hun kind aanboren en ontwikkelen, we maken daarbij gebruik van de werkvormen die plaatsvinden in de verschillende hoeken.
Passend Onderwijs
Niet ieder kind leert op dezelfde wijze, kinderen krijgen de gelegenheid om eigen voorkeuren te ontwikkelen en hun leerstijl te bepalen. Door zoveel mogelijk aan te sluiten bij de behoeftes en (on)mogelijkheden van leerlingen wordt er rekening gehouden met de verschillen tussen niveau, tempo en belangstelling.
Tijdens de instructie wordt er gebruik gemaakt van ‘Blended learning’ (werken aan één doel door gebruik te maken van verschillende werkvormen) hiermee wordt aangesloten bij de verschillende leerstijlen van kinderen. Het leerproces is uitdagend, doelgericht, en vergroot het eigenaarschap van de leerling.